Centrírozás vagy centírozás? De mit is jelent ez?
Számunkra, szakemberek számára ez egy és ugyanaz. Tudni kell, hogy a legtöbben a mai napig centírozásnak hívják, bár a helyes megnevezés a centrírozás.
Ez egyébként logikus is, hiszen a középpontra, centrumra utal a megnevezés. Vagyis ez egy olyan folyamat, melynek során az autó kerekeinek súlypontját pontosan középre helyezik, hogy egyenletesen érintkezzenek az úttest felületével. A kerék kiegyensúlyozását tehát idegen szóval centrírozásnak nevezik (nem centírozásnak).
A normál használat során keletkezett kopás és erőhatások miatt megváltozik az abroncs tömegközéppontja. Ez a lengés fokozódásához vezethet. A művelet segítségével csökkenthető a rázkódás és amortizáció. Oldalunkon igyekszünk megválaszolni a gumiabroncs centrírozás kapcsán felmerülő leggyakoribb kérdéseket.
Mi az a centrírozás? És most már nem etimológiai szempontból.
A folyamat alapvető célja a kerekek kiegyensúlyozása, vagyis a kerék súlypontjának középre igazítása. A súlypontjának pozíciója – még normál használat mellett vagy szakszerű tárolás esetén is – az erőbehatások miatt módosulhat.
Ennek pedig számos negatív következménye lehet. Ilyenek például az, hogy
- magasabb menetsebesség mellett fokozott rázkódást okozhat,
- jelentős mértékben csökken a komfortérzet,
- fokozódhat a futóműre, illetve a kerékcsapágyakra ható negatív erőhatás, ami által jelentős mértékben megrövidülhet ezen alkatrészek élettartama.
Szervizünkben természetesen minden szezonális gumicsere alkalmával megtörténik a centrírozás. De a kerekek kiegyensúlyozása szükséges lehet 15000 kilométer megtétele vagy az abroncsokat ért erős behatást követően is. Erre érdemes odafigyelni.
A művelet során a mérést követően vas és cink anyagból készült keréksúlyokat használunk a súlyelosztás befolyásolásához. Ezek a mindössze néhány grammos súlyok lehetnek felüthető és ragasztható darabok is, nevük a felhelyezés módjára utal, funkciójuk ugyanaz.
Mik a kerék kiegyensúlyozásának előnyei?
Mindenekelőtt érdemes azt kihangsúlyozni, hogy ez a beavatkozás nem kerülhető el azon autósok számára sem, akik a szezonális gumi szettjeiket külön felnin tartják.
A következő pontokban összegyűjtöttük a legfontosabb előnyeit.
- a megfelelő súlyelosztású gumiabroncs javítja a vezetési élményt és növeli a biztonságot
- magas sebességnél is stabil és rázkódásmentes vezetési élményt nyújt
- megelőzzük vele az idő előtti gumikopást, így csökkentjük az amortizációt
- a futómű szempontjából csökken a meghibásodási kockázat, amit a fokozott rázkódás okozhat
Kifejezetten érdemes minderre figyelni négyévszakos abroncsok esetén
A négyévszakos gumik mintázata ötvözi a nyári- és téli abroncsok futófelületét. Az utóbbi évek mérsékelt telei következtében sokan ezt használják egész évben. Érthető, hiszen ezek sokoldalú gumik a nyári kánikulában és a téli hideg hónapokban egyaránt megfelelnek.
Fontosnak tartjuk azonban kiemelni, és itt külön fejezetben leírni, hogy a négyévszakos gumik esetében a centrírozás legalább évenként szükséges.
Gumiszervizünkben természetesen ezekben az esetekben is elvégezzük az állapotfelmérést. Sajnos azt tapasztaljuk, hogy az itthoni útminőség következtében a kerék súlyeloszlása viszonylag rövid időn belül megváltozik. Ez pedig fokozhatja a rázkódást és más nemkívánatos műszaki következményekkel járhat. És fontos, hogy emellett ne felejtsük el az évenkénti futómű beállítást sem! Az eddigiekben leírtak segítségével biztosan megnövelhető a négyévszakos gumiabroncsok élettartama.
Amellett, hogy a gumik kiegyensúlyozatlanságából adódó hibák helyreállítása plusz költségeket jelent, biztonsági kockázattal is járnak, ezért elengedhetetlen a kerekek rendszeres centrírozása.
Ha Ön is szeretné elkerülni a fenti hibákat, és centríroztatná autója kerekeit, hogy biztonságosan tudjon közlekedni, keresse gumiszervizünket az alábbi elérhetőségeken: