Ügyeljen a mintaárok mélységére
A gumiabroncs futófelületi mintaárok mélységét természetesen alapos ellenőrzésnek ajánlatos alávetni, ugyanis a gumiabroncs számos lényeges tulajdonsága függ ettől.
A mintaárok mélysége döntő fontosságú, amelynek a hatósági előírások szerint 1,6 mm-nek kell lennie. Aki ennél kisebb mélységű mintaárkú gumiabronccsal közlekedik, számolnia kell azzal, hogy a biztosító baleset esetén nem téríti meg a keletkezett kárát, illetve, adott esetben büntetést kell fizetnie Nyugat-Európa több országában.
A mintaárok mélységének meghatározásához segítségül szolgálhat a kopásjelző rendszer (TWI)*: ez a mintaárokba vulkanizált kis „kitüremkedésekből” áll, amelyek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. A kopásjelzők elhelyezkedését a gumiabroncs vállrészén látható TWI felirat jelzi.
A mintaárok megmaradt mélységének meghatározásához mérést kell végezni a kopásjelzővel ellátott mintaárkokban.
Egyes gumiabroncsgyártók a TWI felirat helyett a márkajellel vagy egy háromszöggel jelölik a kopásjelzőt.
Mivel a vízenfutás (aquaplaning) veszélye fokozottan nő, és a fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, a gumiabroncsokat már a minimális mintaárokmélység elérése előtt le kell cserélni.
Általában a következő értékeknél ajánlott a csere:
Valamikor elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje
A gumiabroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintaárokmélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumit.
Ezen kívül az öregedés is indokolttá teheti a cserét, azonban átlagos futásteljesítmény esetén a kopás miatt jóval az elöregedés előtt szükségessé válik a csere. Kivételt jelenthetnek a lakóautók, az utánfutók, a veterán autók és a pótkerekek, amelyeknél a szezonális használat miatt a menetteljesítmény az átlagos alatt marad.