Mielőtt megnézzük, Európa országaiban hol kötelező a téli gumi használata, hol és milyen besorolású négyévszakos gumi alkalmazható, vegyünk sorra jelöléseket, melyeket az autógumikon találhatunk.
Felhívjuk a figyelmet, hogy ahol általános szabályozás nincs érvényben, ott adódhatnak rendkívüli rendelkezések, amennyiben az időjárási viszonyok ezt indokolják. Előírhatják más téli közlekedést segítő eszközök kötelező használatát / meglétét is, például hólánc.
Továbbá fontos az is, hogy mindig az útviszonyoknak megfelelően válasszunk abroncsot az autónkra. Ha utazást tervezünk hidegebb, zordabb területekre, érdemes előtte megvizsgáltatni a gumik állapotát egy profi, megbízható gumiszervizben, illetve kérjünk bátran tanácsot, hogy gondtalanul közlekedhessünk a kikapcsolódás alatt is.
Ahogyan a „sár és hó” megnevezés is utal rá, ezek a gumik nedves és sáros utakra vannak optimalizálva, és alkalmasak lehetnek a téli viszonyok mellett is a közlekedésre. Mivel azonban ez a jelzés csupán gyártói nyilatkozatot jelent, lényeges különbség a 3PMSF jelzéssel szemben, hogy független szervezetek nem tesztelték. Bár igazi téli abroncsnak a három csúcsos hegyben lévő hópehely logóval ellátott gumiabroncs számít, sok országban elfogadják téli gumiként hópehely jelölés nélkül is ezeket az autógumikat. E jelöléssel ellátott négyévszakos gumi alkalmas lehet a kisebb hóban és sárban való közlekedésre, viszont a tartósabb, zordabb téli aszfalton akkor javasolt a használata, ha az abroncs anyaga is megfelelő. Mindig tájékozódjon a gyártók hivatalos fórumain, vagy kérjen tanácsot egy gumiszervizben.
Gyakorlatilag ezzel a jelzéssel a valódi téli gumikat látják el. Ez az előbb is említett, háromcsúcsú hegyben látható hópehely. Ha ilyen jelölést találunk az abroncson, akkor tudhatjuk, hogy megfelel egy olyan nemzetközi szabványnak, amelyet az Amerikai Egyesült Államokban vezettek be, majd számos, USA-n kívüli országban is elfogadtak. (USA, FMVSS – Federal Motor Vehicle Safety Standards)
Ezen szabványnak a lényege, hogy havas útviszonyok mellett tesztelik a tapadást, és amennyiben a méréseken megfelel az adott gumiabroncs, akkor ellátják e jelzéssel. Európai viszonylatban az ENSZ-EGB 117. egyezménye tartalmazza a hatályos szabályozást.
A négyévszakos gumi jelzése, jellemzően az M+S jelöléssel együtt szokták alkalmazni a gyártók. Mivel hazánkban egyre ritkábban fordul elő igazán számottevő havazás, csontig hatoló fagy, sok esetben megfelelő választás lehet ez a gumifajta is. Az elmúlt évtizedekben történt fejlesztések eredményeként érdemes szemügyre venni a Sailun Atrezzo 4s és 4s Pro négyévszakos gumikat az alábbi linken elérhető lapozható katalógusban:
https://info.alcar-wheels.com/view/515475158/30-31/
Amennyiben négyévszakos gumi vásárlását tervezi, az alábbi linken informálódhat, hogy Sailun Atrezzo négyévszakos gumi van-e készleten a szükséges méretben. Ha nincs, kérjük, érdeklődjön telefonon, mikorra várható a beszerzése!
Terepgumik hivatalos jelölése. Mély, széles mintázatuk nehéz útviszonyok közepette, igazán kemény terepen való közlekedést is lehetővé tesz. Ha erdőben dolgozunk, kiváló választás. Pár országban ezeket is használhatjuk téliesebb körülmények között.
Ez egy köztes megoldás a normál és a terepre szánt gumik között. Hobby felhasználásra javasolt, ha meguntuk a városi dugókat, és időnként szeretnénk kiszellőztetni a fejünket egy kis terepezéssel.
Hazánkban nem kötelező a téli gumi használata, nincs törvényben meghatározva, hogy az évszaknak megfelelő gumikat szereljük az autóra, viszont a nagyobb biztonság érdekében erősen javasolt. A téli időszakban a hazai közútkezelő táblák kihelyezésével kötelezővé teheti a hólánc használatát. Ebben az esetben az érintett útszakaszon csak olyan autóval szabad közlekedni, aminek legalább a hajtott tengelyén fel van szerelve a hólánc, viszont a szöges gumik használata tilos közúton. Bővebb információt a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben olvashatunk.
Most pedig nézzük, hol kötelező a tél gumi, milyen szabályokkal találkozhatunk a környező országokban, kezdjünk a talán leggyakoribb úticéllal, Ausztriával!
A téli gumi november 1. és április 15. között törvényileg itt sem kötelező, viszont amennyiben az utak havassá, jegessé válnak, elvárás a megfelelő felszereltség. Elfogadott a négyévszakos gumi használata is, vagy ha a hajtott tengelyen téli gumi található. Bár a négyévszakos gumik közül megfelelő az M+S jelzéssel ellátott abroncs is, célszerű meggyőzödni arról, hogy a 3PMSF is rajta van (általában igen), mert eltérő tájékoztatásokat is találhatunk a különböző fórumokon.
Előfordulhatnak viszont olyan időjárási viszonyok, amikor kötelező a hólánc használata, például ha összefüggő hóréteg vagy kiterjedt jegesedés alakult ki. Éppen ezért érdemes bekészíteni hóláncot is, ha Ausztriát érintjük az utunk során. Október 1. és május 31. között még a szöges gumikat is lehet használni, ha ezzel a helyzettel szembesülünk.
Alapvetően a biztonság az elsődleges, éppen ezért továbbra is a dedikált gumik használata a javasolt, minimum 4mm-es profilmélységgel, mert ha a téli időszakban nyári gumival szenvedünk balesetet, akkor szakértők fogják kivizsgálni, hogy elkerülhettük volna-e a balesetet, ha téli gumi van felszerelve. Ennek pedig komoly felelősségre vonás lehet a következménye, nem beszélve az esetleges sérülésekről.
Svédországban december 1-től március 31-ig minimum 3mm-es profilmélységű téli gumikat kötelező használni. Engedélyezik a szöges abroncsokat is. Dániában csak javasolják a téli autógumikat, amennyiben az időjárási viszonyok indokolják, és a szöges gumik is engedélyezettek november 1-től április 15-ig, havas és jeges utakon. Norvégiában, ha az útviszonyok indokolják, akkor a jeges, havas utakon kötelező a téli gumik felszerelése.
Mivel ezen a vidéken jellemzően nagyon szélsőséges időjárás uralkodik, a hólánc alapvető felszerelésnek számít.
A Mikulásnál is, amennyiben indokolják az időjárási körülmények, kötelező a téli autógumi felszerelése november 1-től egészen március 31-ig. Ha egybefüggő havas utakon, vagy jégpáncélon haladunk, akkor mehetünk szöges papucsokon is, de csak ebben az időszakban. Persze ha szánnal közlekedünk, akkor ezzel nem kell foglalkoznunk.
Észtországban és Lettországban egyaránt december 1-től március 1-ig, Litvániában november 10. és április 1. között kötelező a téli gumi használata, ha pedig az utak minősége szükségessé teszik, akkor használhatunk szögeseket is.
A 4mm-es profilmélység helyett Litvániában kicsivel lazább szabályt kell betartani, elegendő, ha meghaladja a 3mm-es mélységet.
Belgiumban is csak javasolják a téli gumit, ha az időjárás ezt indokolja. Amennyiben az út teljes szélességben hóval vagy jéggel van borítva, hóláncot is használhatunk. Luxemburgban 2012 októberétől nem időszakhoz, hanem az útviszonyokhoz kötik a téli abroncsok felszerelését. Hollandiában sem előírás a dedikált gumik megléte, viszont hóláncot és szöges gumikat nem szabad használni.
Itt sem kötelező a téli gumi, ezért mehetünk akár úgy is, hogy négyévszakos gumi van felszerelve az autónkra, viszont mivel a téli időjárás miatt kötelezhetnek a hólánc felszerelésére, ezért érdemes úgy elindulni ide, mint Ausztriába, szorítsunk helyet az autóban a hólánc számára is.
A németeknél sem időszakhoz kötik a téli, nyári vagy négyévszakos gumi használatát, hanem a sofőrnek kell az időjárásnak és útviszonyoknak megfelelő gumit kiválasztani a biztonságos közlekedés érdekében. Amikor az utak már folyamatosan hóval, jéggel borítottak, és 0 Celsius alatti a hőmérséklet, akkor már csak és kizárólag a téli gumikkal engedélyezett a közlekedés, egyébként bírságra lehet számítani ellenőrzés során.
Korábban nem volt kötelező a téligumi használata, és megkötés csak a profilmélységre vonatkozóan volt (legalább 3,5mm), viszont 2021-ben ezen változtattak, és vannak olyan területei az országnak, ahol november 1-től március 31-ig kötelező a téli gumi és a hólánc is. Ezeket a zónákat táblákkal jelölik ki, ezért mindenképpen tájékozódjon, hogy elkerülje az esetleges bírságolást.
Hasonlóan más országokhoz, egyelőre itt is az a szabály, hogy a megfelelő állapotú autóval indulhatunk el, az abroncs is az időjárási és utakon tapasztalható viszonyoknak megfelelőnek kell lennie. Egy ideje szigorítást terveznek, bár a helyzet komolyságát az is jól szemlélteti, hogy ha annak következményeként okozunk balesetet, hogy télen nyári gumival keltünk útra, akkor az egyértelmű felelősök is mi leszünk. Kerüljük ezt el úgy, hogy előre tervezünk.
Itt, érthető okok miatt, valamivel eltérő rendszerrel találkozhatunk. Alapvetően a téli gumi nem kötelező, az országon belül régiónként szabályozzák annak használatát. A Svájccal és Franciaországgal közös határvidéken októbertől április 15-ig előírás a dedikált gumi felszerelése, ezen kívül táblákkal jelzik a gumik, vagy a hólánc a kötelező használatát.
Ez viszonylag rövid lesz. November 15-től március 31-ig a téli gumi, 5cm hótól pedig a hólánc is kötelező.
November közepétől április közepéig ami előírás az abroncsokkal kapcsolatban: legalább 4mm profilmélység, ha pedig nyári gumiról van szó, akkor ehhez kell a hólánc is, hogy szükség esetén a hajtott tengelyre fel tudjuk szerelni. Azonban, Szlovéniához hasonlóan, 5cm hó mellett és jeges utakon is már kötelező a hólánc felszerelése, illetve az eddig felsoroltakhoz képest további kötelező eszköz a hólapát. Regionálisan táblákkal is szabályozzák a hólánc használatát.
Kötelező a minimum 4mm-es profilmélységű téli gumi használata november elejétől március-ig. Hólánc is kötelező, amikor az útviszonyok ez indokolják, de szöges gumit tilos használni.
Abban az esetben már nem elég a négyévszakos gumi sem, hanem kötelező a téli gumi, amennyiben havasak, jegesek az közutak. Időszakra nincs előírás, ez tavasszal is éppúgy érvényes, mint télen.
Hóláncot csak a táblával megjelölt szakaszokon, vagy ha az útviszonyok miatt szükségessé válik, kötelező használni. Téli gumit a személyautókon csak egybefüggő hó vagy jég esetén írnak elő, viszont ekkor minden tengelyre, nem elég csak a hajtottra felszerelni. Teherautóknak és buszoknak november közepétől március végéig kötelező legalább a meghajtott tengelyre téli gumit szerelni.
Amennyiben nincs hó vagy jég az utakon, akkor novembertől márciusig is mehetünk nyári gumival is, ebből adódik, hogy négyévszakos gumi bátran használható. Viszont ha az időjárás megköveteli, akkor kötelező a téli, ráadásul legalább 4mm-es profilmélységet írnak elő. Hólánccal kapcsolatban táblákkal segítenek az utunk során.
A cikkünkben található információk felhasználása miatt műhelyünk felelősségre nem vonható, ezek tájékoztató jellegű adatok. Kérjük, utazás előtt minden esetben érdeklődjön a pontos szabályozásról az illetékes hatóságoknál, fórumokon.
Ha javításra, szerelésre, vagy tanácsra van szüksége, esetleg éppen egy négyévszakos autógumit szeretne vásárolni, keresse szervizünket bizalommal, munkatársaink készséggel állnak rendelkezésére.