Téli gumi

A téli gumi jellemzői

A téli gumi fő jellemzője az alacsony hőmérsékletre optimalizált gumikeverék. Ez a gumikeverék tartósabb és rugalmasabb a hideg időjárásban, így jobban tapad az útra. A téli gumi mintája is különbözik a nyári vagy a négyévszakos gumikétól. Az élek és a lamellák a jobb tapadás érdekében nagyobbak és szélesebbek.

A téli gumik nagyobb mélységű mintázattal rendelkeznek, hogy több havat, jégdarabot és vizet tudjanak befogadni. Az ilyen mintázat természetesen javítja a tapadást a havas, jeges utakon, és növeli a biztonságot. A téli gumikban található lamellák, a blokkok közötti kis nyílások segítik a tapadási képesség növelését.

Sok olyan szempont van, ami szerint csoportosíthatjuk a típusait. Beszélhetünk szimmetrikus, aszimmetrikus, illetve egyirányú változatokról is. Ezeknek a típusoknak igen eltérő sajátosságai vannak, így ez sokat segíthet a számunkra megfelelő kiválasztásában. Miután igen kevesen ismerik ezeket pontosan, fontosnak tartjuk leírni, hogy az egyes típusok pontosan mire is jók, illetve röviden összefoglaljuk mindhárom típus legfőbb jellemzőit.

A különböző típusok jellemzői

  • szimmetrikus téli gumi

Ezek tulajdonképpen a hagyományos abroncsok. Ezeket a legkönnyebb megkülönböztetni, hiszen a futófelület belső és külső része, illetve a teljes egésze egyforma textúrával rendelkezik. Azt mondhatjuk, hogy ezek a legegyszerűbb szerkezettel bíró téli gumik. Jellemzően többnyire már nagyon alacsony árakon is elérhetők, persze attól függően, hogy milyen gyártó milyen minőségű termékéről beszélünk. Viselkedés szempontjából ez a típus leginkább az egyenes útszakaszokon érzi magát a legjobban. Ott működik a legoptimálisabban, vagyis az úttartás a legfőbb erősségük. Azzal együtt, hogy a legelterjedtebb típus, főként a városi közlekedésre, rövidebb utak megtételére, és kompakt autókra ajánlott. Azonban ha körülnézünk, azt látjuk, hogy itthon szinte mindegyik autó ezzel van felszerelve.

  • aszimmetrikus téli gumi

Az aszimmetrikus téli gumi sajátossága – a nevéből is következik –, hogy a szimmetrikussal ellentétben az abroncs belső és külső futófelületének teljesen más a textúrája és a mintázata. Ezek a zónák éppen emiatt eltérő feladatokat is látnak el az autózás során. A belső a jobb tapadásért felel, a külső pedig a kanyarvételnél jelent segítséget. A zónafelosztás egyébként azt jelenti, hogy a belső vállrészek leginkább a vízelvezetésért felelnek, míg a külső vállrészek inkább a manőverező képességet, avagy a stabilitást biztosítják a jármű számára. Ezt a típust leginkább a közép- vagy felsőkategóriás járművekre tervezték, így ezeknek az ára és a teljesítménye is lényegesen magasabb.

  • egyirányú téli gumi

Ez a típus rendkívül ritka. Leginkább a nyári abroncsokon, vagy a prémium kategóriában találkozunk vele. Ez az a típus, amit kifejezetten a sportos vezetés szerelmeseinek álmodtak meg, méghozzá a kimagasló nedves tapadás érdekében. A textúrája tökéletesen elkülöníthető a szimmetrikus vagy az aszimmetrikus változatoktól. Ez V alakú központi barázdákból tevődik össze, amelyek egyfajta „nyílként” is szolgálnak a fix forgásirány miatt. Szerelésnél ez nem jelent gondot, hiszen az oldalfalon egy külön nyíl is mutatja a megfelelő és minden esetben kötelezően betartandó forgásirányt.

Tekintse meg téli gumi kínálatunkat, kérdés esetén keresse kollégáinkat!